Labović: MZ zavise od dobre volje institucija

Predsjednik kolašinske mjesne zajednice Kraljske Bare Milovan Mišo Labović je u razgovoru sa timom CEGAS-a istakao probleme koji prate većinu lokalnih zajednica na severu CG.

 MZ Kraljske Bare, kako kaže Labović, uglavnom prati popriličan broj problema nagomilanih u zadnjih nekoliko decenija: ‘’Konstantno eksploatisanje prirodnih resursa – šume, šljunak, kamen, rečni potencijal, lov i ribolov – samo su neki od konkretnih primera od kojih lokalno stanovništvo nema nikakve beneficije, niti su ovi resursi ikad bili tretirani kao mogući razvojni potencijal lokalne zajednice.’’

Naglasio je da je za većinu problema zajedničko to da lokalne zajednice uglavnom nemaju adekvatne mehanizme zaštite, što dovodi to toga da zavise od “dobre volje” nadležnih  institucija ili trenutnog raspoloženja nekog državnog činovnika.

 Zvaničan registar stanovnika u MZ Kraljske Bare ne postoji, ali Labović tvrdi da prati stanje u selu, pogotovo sve vezano za demografsku sliku mjesne zajednice. Opština posjeduje registar domaćinstava, i to je rađeno zajedno sa predsjednikom MZ, dodao je.

‘’Inače demografska slika sela je katastrofalna, i ona ne odudara previše od većine ruralnog područja na severu CG. Broj stalnih mještana konstantno opada, primjer je OŠ u Barama, gdje u prvom razredu nijesmo imali učenika. Ovaj problem svakako treba da bude dio nacionalne strategije, u koju bi bili uključeni svi segmenti društva u celini’’, komentarisao je Labović trenutno stanje.

Njegov lični stav o pitanju sela je pesimističan: ‘’Odsustvo vizije razvoja, nedostatak šireg nacionalnog konsenzusa, kao i niska svijest ukupnog stanovništva ovaj problem čine prilično nerešivim. Mislim da smo selo u njegovom izvornom obliku trajno izgubili.’’

 Mjesna zajednica Kraljske Bare nema dodatnih prihoda, tvrdi Labović: ’’S obzirom na to da naša MZ nema na svoje ime uknjiženo vlasništvo, ni na zemljištu niti na objektima, to nas onemogućava da određena novčana sredstva povlačimo iz donacija. MZ Kraljske Bare nema čak ni mjesnu kancelariju. Sve se vodi na Vladu CG, iako su meštani samodoprinosom gradili Dom Kulture, seosku Biblioteku, i još nekoliko pomoćnih školskih objekata, pa čak u početku i Osnovnu školu’’.

Za MZ u kojoj je predsjednik smatra da radi onaj dio poslova koji je po zakonu obavezna da uradi. Opština uglavnom prihvata njihove inicijative i nema konkretnih zahtjeva, osim u nekim slučajevima koji mogu biti sezonskog karaktera, kao što je pojava požara u sušnim periodima, dodao je. 

Labović poručuje da se Odluka o radu mjesnih zajednica opštine može unaprijediti samo zajedničkim djelovanjem lokalne samouprave i lokalnih zajednica. 

 Odluke o mjesnim zajednicama treba da budu jednake u svim crnogorskim opštinama ‘’uz poštovanje nekih eventualnih  specifičnosti, karakterističnih za određene lokalne zajednice’’, zaključio je.

Iako Labović pitanje izbora Sekretara i Savjeta vidi kao kompleksno, ipak smatra da Sekretara i članove Savjeta treba isključivo birati na Zboru građana.

‘’Savjet MZ bira Zbor građana, a onda članovi Savjeta između sebe biraju predsjednika i zamjenika. Ovo znači da predsjednik ne može da utiče na izbor članova Savjeta, što je sa jedne strane i jako dobro, ali sa druge strane to znači da predsjednik ne može da ‘bira svoj tim’, jer nisu svi članovi Savjeta do kraja aktivni i posvećeni obavezama. Po ovom modelu uglavnom je predsjednik MZ nosilac inicijativa, ali i svih drugih obaveza i aktivnosti koje se tiču rada MZ. I naravno – sve to radi na volonterskoj osnovi’’, rekao je.

 Komunikacija između MZ i Opštine je za vrijeme mandata Labovića uvijek bila korektna. Ranije se, kako on kaže, sve uglavnom na komunikaciji završavalo, a od obećanja skoro ništa ili samo polovična rešenja. 

‘’Sa novom Opštinskom vlašću taj odnos se poprilično promijenio, uglavnom se sva obećanja i ispune, što je za svaku pohvalu, bez političke pozadine’’, rekao je Labović. 

Leave a comment

Powered by WordPress.com.

Up ↑